mandag, marts 19, 2007

Downlord Style


Downlord: Random Dictionary of the Damned (Open Grave Records, 2007)
- oldschool death metal.

Historien i telegrafform:

Bolt Thrower-koncert sidste forår. Et af to opvarmningsband var dansk-engelsk-amerikanske Downlord, med tidligere Benediction- og Bolt Thrower-growler Dave Ingram i front. Jeg købte demo-cd'en. Et par dage efter konstaterede jeg, at disken var tom. Skrev til bandet. Dave svarede, var meget brødebetynget. Ville personligt komme til Studentergården og aflevere en ny cd, da han boede i nærheden. Jeg var imponeret over det personlige engagement.

Nogle dage gik, og endelig lykkedes det at finde en lejlighed, hvor Dave kunne komme forbi - umiddelbart efter bandets sidste øvegang inden en miniturné. Tiden gik, og ingen Dave. Blev sms'et: De var lige i gang med et par øl efter øveren, han blev lidt forsinket. Blev sms'et igen: Om jeg havde nogle øl, og var det ok, at lead guitarist Donovan [Spenceley, USA, tidligere med i Sacrifial] også kom forbi? Jo jo. Blev ringet op: Var det ok at ryge i min lejlighed (en flot betegnelse for mit 16-kvadrameters kollegieværelse!). Jooo, jo, ok, så. Og hvilken T-shirt-størrelse brugte jeg i øvrigt?, de ville give mig en som undskyldning for mit besvær.


Dave Ingram!

En times tid efter ankom to lettere overrislede rockmusikere til Studentergården. Eller rettere, jeg fandt d'herrer på Tagensvej - det kan være svært at finde kollegiet, beskyttet bag sine solide mure som det er. Derefter havde vi en lystig aften, hvor der blev snakket om og ikke mindst lyttet til masser og masser af dødsmetal. Det var ren 1990'er revival, og Dave fremviste hjemmelavede, flotte musikvideoer på sin Mac (han er Mac Fanatic). Øllene slap op, og derefter gik det hurtigt med at rydde op på spruthylden - 1½ flaske whisky havde fået ben at gå på, inden vi kaldte det en aften, som man siger (eller det gør man ikke, men fin anglisering). De efterlod sig ikke en, men to demo-cd'ere (for at være sikre!) samt ligeledes to T-shirts, så jeg blev rigeligt begavet.

Siden har jeg været på besøg til minifest i bandets øvelokale i Nordvest, hvor også bassist Thomas trakterede med Carlsberg - et dansk produkt, som engelske Dave er en stor fan af.

Forleden måtte jeg naturligvis købe mig Downlords debutalbum - og til min fornøjede overraskelse opdagede jeg det nedenstående.


Hey, Dave, thanks for the greeting - cheers!

/Thorbjørn

P.S. Tjek disse sider for mere info:

www.downlord.dk, www.myspace.com/downlord666, http://en.wikipedia.org/wiki/Dave_Ingram, www.boltthrower.com, http://sacrificial.dk/, www.studentergaarden.dk

Ingen kommentarer: